Sinds 2021 is de NFT wereld bezig aan een grote groeispurt.
NFT’s raken bij een steeds grotere groep mensen bekend en de omzetten in deze space gaan inmiddels naar de honderden miljoenen dollars.
De NFT space bied makers van digitale kunst een platform om hun creativiteit bij het grote publiek bekend te maken.
We denken bij NFT’s overwegend aan visuele art maar inmiddels heeft ook de Music Industry zijn weg naar de Web3 wereld gevonden.
Dit proces heeft met de wereldwijde COVID pandemie een enorme vlucht gekregen.
Artiesten zagen de weg naar de podia afgesloten worden en gingen op zoek naar andere wegen om met hun publiek in contact te komen.
Zo hebben al veel artiesten, zowel gevestigde als opkomende, gebruik gemaakt van de unieke technologie van de blockchains.
Omdat de muziek industrie natuurlijk al erg is verweven met technologie was die stap dan ook niet zo groot. Er is hier altijd al een sterke hang geweest naar nieuwe ontwikkelingen en technologische producten.
In dit artikel ga ik je vertellen hoe de muziekindustrie zijn weg naar de Web3 wereld heeft gevonden.
Ik zal dat doen aan de hand van een aantal voorbeelden van artiesten die met behulp van NFT’s contact hebben gemaakt met hun fans.
Music Art in de vorm van Non Fungible Tokens, Music NFT’s!
Muziek NFT’s NFT’s zijn een nieuwe manier voor makers van kunst, grafic design, muziek en literatuur om hun product te vermarkten en te verkopen.
Waarbij de royalty’s niet naar derden zoals gallery’s en uitgeverijen vloeien, maar rechtstreeks naar de artiest zelf.
Muziek NFT’s kunnen 1 bepaalde titel zijn maar ook een volledig album, een muziek-fragment of een complete muziekvideo.
Muziek NFT’s maken het voor een artiest mogelijk zijn werk razendsnel over de wereld te verspreiden en verkopen.
Met als grote voordeel dat de verdiensten in de NFT wereld veel groter zijn dan ‘in real life’!
We zullen zien dat er al verschillende innovatieve samenwerkingen tussen de NFT space en de muziekwereld zijn geweest.
En 1 ding is zeker; Muziek NFT’s zullen de manier waarop muzikanten met hun fans gaan communiceren revolutionair veranderen.
Nu de mogelijkheid bestaat om muziek te delen in een onafhankelijk gedigitaliseerd ecosysteem van fans en music artists is de toekomst van de muziekindustrie volledig onvoorspelbaar geworden.
Hier volgen enkele baanbrekende gebeurtenissen in de NFT Music scene van het afgelopen jaar.
Februari 2021
In februari 2021 kondigde het Britse platenlabel LuckyMe aan dat electronisch artiest Jacques Greene de rechten van zijn nieuwe single Promise via een veiling zou gaan aanbieden.
Nou is Greene misschien niet bij het grote publiek bekend maar als je op internet gaat kijken zie je pas hoe groot hij in de tech music is.
Voor de veiling van start ging kregen de fans een teaser in de vorm van een 6 seconden durende tune.
Deze werd aangeboden op de digitale marketplace Foundation. Het nummer werd uiteindelijk verkocht voor 13 ETH, op dat moment zo’n 23.000 USD!
Greene verklaarde later de NFT van Promise niet alleen te zien als de verkoop van een 1 op 1 audio bestand, maar als de overdracht van de rechten op de song voor zijn release in de eeuwigheid.
Door de mogelijkheden te ontdekken van de blockchain en de beloftevolle Web3 wereld stapt de muziekwereld af van het ‘oude’ systeem!
3LAU verkoopt album voor ruim 11 miljoen dollar middels NFT’s
Een andere bekende tech-musician en DJ, 3LAU ofwel Justin David Blau, verkocht in februari vorig jaar zijn album Ultraviolet middels NFT’s voor een slordige 11 miljoen dollar.
Deze NFT veiling werd georganiseerd vanwege het 3 jarige jubileum van de plaat.
Er werden slechts 33 NFT’s van op de markt gebracht, gemiddeld dus goed voor ruim 330K!
3LAU is al enthousiast over de NFT wereld sinds najaar 2020. Ondanks dat hij dus bekend is met de industrie werd hij alsnog volledig verrast door de hype rondom zijn NFT set.
Inmiddels is hij gestart met het platform Royal wat het voor de eigenaars van muziek tokens mogelijk maakt de royalty’s op een song veilig te stellen.
Catalog, 1e platform voor audio NFT’s.
In maart van ‘21 is het platform Catalog gelanceerd. Catalog was toen de eerste marketplace speciaal voor audio NFT’s.
Een innovatie in de muziekindustrie met een duidelijk doel; opkomende artiesten direct in contact te brengen met hun fans.
Als via Catalog werk van musicians verkocht wordt ontvangen ze 100% van de opbrengst. En elke keer dat het werk door wordt verkocht krijgen ze een door hen zelf te bepalen deel van de verkoopprijs.
Bijzonder hierbij te vermelden is het feit dat de artiest de rechten op het werk blijft behouden!
De blockchain garandeert daarnaast dat kopers van de echte artiest kopen, en niet van scams of bedriegers omdat elke artiest door het platform is geverifieerd.
Grimes en Steve Aoki verkopen voor miljoenen muziek NFT’s Grimes, vriendin van Elton Musk, verkocht in maart ‘21 in nog geen 20 minuten 10 exclusieve digitale muziek kunstwerken.
De opbrengst?, een kleine 6 miljoen dollar!
Sommige van de digitale muziek NFT’s gingen vergezeld van originele nummers. De NFT collectie staat bekend onder de naam WarNymph Collection, Vol.1.
Nog geen week na deze spectaculaire verkoop vond op hetzelfde platform,Marcketplace Nifty Gateway, de lancering plaats van de NFT’s van Steve Aoki.
Deze DJ en producer heeft in het verleden samengewerkt met onze ‘eigen’ DJ AfroJack.
De NFT collectie van Aoki is bekend onder de naam Dream Catcher en werd verkocht voor 4,25 miljoen dollar.
De collectie bestaat maar uit 11 werken en werd gemaakt in samenwerking met de controversiële visual artist Antoni Tudisco.
Deze verkopen maakten de weg vrij voor meer succesvolle muziek NFT lanceringen.
Kings of Leon Ook in maart ‘21 bracht de ook bij ons bekende band Kings of Leon zijn nieuwe album, When you see yourself, zowel als NFT als IRL album uit.
Kopers van de NFT’s kregen naast het exclusieve album ook levenslange concerttoegang en digitale art cadeau.
De verkoop van het album als NFT ging via het Yellow Heart platform en leverde de band maar liefst 845 ETH op, toen ca 1,5 miljoen dollar.
De 4 bandleden doneerden hiervan 500K dollar aan een stichting die personeel van live concerten steunde vanwege weggevallen inkomsten ivm de corona pandemie.
De Nederlandse DJ en producer Don Diablo, bekend van samenwerkingen met Tiesto, brengt in april ‘21 een video van een volledig concert uit via SuperRare.
Hij schreef met deze release NFT geschiedenis als het gaat om een live performance als digital asset.
De film laat een 1 uur durende set van Don Diablo zien voorzien van in sciencefiction stijl gegoten beelden in 3D vormgegeven sets.
Anders dan bij andere NFT projecten kreeg de koper geen digital asset maar een USB-stick met hierop het bestand van de concert registratie.
Uiteraard pas nadat de koop voor 600(!) ETH definitief was beklonken.
Muziek NFT’s niet voorbehouden voor moderne muziek
In mei van het afgelopen jaar wordt door een koor uit Texas, het Verdigris Ensemble, een NFT van een unieke digitale opname geveild.
Hiermee is de verkoop van de 1e klassieke muziek NFT op de blockchain een feit.
De opbrengst van deze klassieke muziek NFT bracht ongeveer 375K dollar op en werd onder alle betrokkenen verdeeld.
Het betreft een 21 minuten durende tune van het nummer Betty’s Notebook van de componist Nicholas Reeves.
Niet alle Music NFT’s onomstreden De Canadese rapper Tory Lanez lanceerde zijn nieuwe album, When It’s Dark, in augustus ‘21 als 7 aparte NFT’s.
De verkoop werd gedaan door E-NFT. Kopers van de NFT uitten al snel hun onvrede over E-NFT op social media platform Reddit.
Er zouden veel onregelmatigheden en fouten geconstateerd worden waardoor het moeilijk was de NFT te kopen.
Ook zouden er problemen ontstaan om de NFT later weer via hetzelfde platform te verkopen.
Veel van de fans gingen op Twitter hun onvrede met het project betuigen terwijl de rapper zelf zich in stilzwijgen hulde.
Hierdoor ontstond het gevoel bij velen dat ze door de rapper gedupeerd werden.
Zo zie je maar dat niet alle NFT music projecten even succesvol zijn!
1e Muziekstreaming service via Web3 met Audius
Al in 2019 werd het platform van Audius gelanceerd.
Het unieke van deze dienst is dat ze volledig gecontroleerd word door de artiesten zelf en een groep van token holders.
Geheel in stijl van de blockchain technologie en filosofie. Audius kent dus geen centrale entiteit zoals bijvoorbeeld Spotify.
Het feit dat Audius decentraal wordt gestuurd betekent dat de artiesten betere controle over hun muzieknummers hebben en kunnen zien hoe ze gedistribueerd worden.
Gebruikers van TikTok kunnen de songs gebruiken in hun TikTok video’s.
De artiesten krijgen betaald in de coin $AUDIO als ze hun werk op Audius plaatsen.
Nu al zijn er miljoenen mensen die Audius maandelijks gebruiken en vertegenwoordigt de mediatheek meer dan 100K artiesten.
CryptoPunks inspireert rapper.
Al weer enkele jaren geleden voerde rapper Mig Mora een niet te winnen strijd op weg naar muzikale roem. De keiharde muziekindustrie zag niets in hem en ook het publiek liet het afweten.
Juist op het moment dat de rapper, februari ‘21, dan maar besloot dat ie gewoon een baan moest gaan zoeken kwam hij in aanraking met de CryptoPunks.
Hij wist een CryptoPunk te verwerven voor de toen nog absurd lage floorprijs en raakt door de set geïnspireerd.
Dit bood hem de kans op een hernieuwde muziekcarrière, hij werd de 1e Punks rapper onder het pseudoniem Spottie WiFi.
In augustus van hetzelfde jaar lanceerde Spottie een 7 songs tellende EP die gelimiteerd werd tot 2000 kopieën in de vorm van NFT’s.
Spottie WiFi verdiende hiermee binnen enkele seconden een kleine 200K dollar en zijn naam was gelijk gevestigd in de industry.
Bored Ape Yacht Club virtuele muziekband
Bij al deze ontwikkelingen in de NFT wereld en de muziek industrie is het logisch dat een set als de Bored Ape Yacht Club ook van zich laat horen.
In samenwerking met Universal Music werd de virtuele band Kingship opgericht.
Kingship bestaat uit 3 Bored Apes en 1 Mutant Ape uit de collectie van Bored Ape collector Jim McNelis.
Het doel van deze virtuele band is om de muziek scene in Web3 te ontdekken, ontwikkelen en naar een hoger level te tillen. Rondom Kingship wordt een community opgericht die in eerste instantie zal bestaan uit Bored Ape en Mutant Ape holders.
Naast nieuwe muziek gaat Kingship ook NFT’s uitgegeven en bied het de community toegang tot unieke ervaringen in de Metaverse.
Ook de in de music scene bekende producer Timbaland (o.a. Justin Timberlake en Nelly Furtado) heeft al een project aangekondigd waarbij de BAYC en muziek samen moeten gaan komen.
Het project staat bekend onder de naam Ape-In Music en er is al een song uitgebracht door virtuele hiphop band TheZoo.
In december vorig jaar werd een NFT gelanceerd met nooit eerder gepubliceerde songs van een jonge Whitney Houston.
Het werk uit haar tienerjaren werd als unieke 1 of 1 NFT geveild en veranderde voor het recordbedrag van 999.999 USD van eigenaar!
Tot slot
NFT’s zorgen al enige tijd voor een enorm effect in de tech wereld, de financiële wereld en die van de creatieve industrie.
Datzelfde is nu ook zichtbaar in de music industry waar de technologie van de blockchain bijzonder goed tot zijn recht komt.
Hoewel het huwelijk tussen de NFT wereld en de music industry nog in de wittebroodsweken zit lijken de mogelijkheden welhaast eindeloos.
Het componeren en produceren in samenhang met de community betekent een enorme inspiratie voor muziekanten en connectie met de fans.
De snelheid waarmee muziekprojecten gelanceerd kunnen worden via Web3 helpt opkomende artiesten zich te vestigen.
Gedecentraliseerde registratie van eigendomsrechten en royalty’s zorgen voor een een betere inkomenspositie voor juist deze groep.
Kortom, ook de muziek wereld gaat met Web3 een grote stap voorwaarts maken!